Tuesday, April 22, 2008

Eldsafton/Beltane



En magisk natt full av passion och magi. Eldsafton har alltid varit en av mina favorithögtider, faktiskt ända sedan jag var barnsben. Det var något magiskt med att stå där utanför kyrkan (lite oväntat från deras sida antar jag, att anlägga en hednisk eld utanför kyrkportarna. Men så heter kyrkan Mariakyrkan också, den har rundat tak och ligger vid skogen. Kanske finns det lite av Gudinnan kvar därinne i dunklet...) och värmas av eldens sken. Hela familjen följde alltid med och jag och mina syskon och kusiner sprang alltid omkring runt elden, som trollungar som blivit helt sprittsprångande av vårkänslor.
Ingen lyssnade på kyrkokören, inte vi i alla fall.

Nu, de senaste åren, har jag sett elden på avstånd. Det blir inte samma sak när man inte är nära elden och känner dess kraft. Man känner sig utanför på något sätt.
Alkohol har tyvärr styrt mina två sista Eldsaftnar. Jag vill inte att det ska vara så i år.
Okej, vi dricker i mitt kompisgäng, och vi har roligt. Men jag vill inte gå miste om elden, den kraften.
Jag behöver den i år för att orka med slutet på min skolgång.
Nu är det ganska sent, och jag borde gå och lägga mig.
Ville bara få ur mig lite känslor innan John Blund kallar.

Allt gott,
/Anna

No comments: